KRUPKA – Troufám si tvrdit, že počítačové technologie po uživatelské stránce poměrně dobře chápu. Můj mozek brzdí o asfaltku ve chvíli, kdy se jde do hloubky. V momentě, kdy mi třeba někdo řekne: „Naprogramuj si to, instaluj hardware, občas ho oživ…“, vzdávám se. Taky představa, že bych měla u počítače trávit dobrovolně, či dokonce z nějaké čiré radosti delší dobu, než je doba nezbytná pro práci, mě děsí.
Přesto jsem vyrazila na Herní festival do Krupky, který se konal z pátku na sobotu 12.-13. dubna. Na akci, kde hlavní roli hrají počítačové hry a kde byly počítače přede mnou, vedle mě, za mnou, na sále, v patře… Napadlo mě, co by na takovou podívanou řekl vynálezce počítače Charles Babbage.
Festival pořádá osmým rokem spolek CZLAN. Šest let se konal porůznu v Ústeckém a Karlovarském kraji. V Krupce byl letos podruhé.
Akce pro všechny věkové kategorie
Na akci mohly přijít děti, ale i kmeti, dorost a dospěláci. Atmosféra na první pohled trochu připomínala promítání v kině, jen každý čučel na své soukromé „plátno“. Z důvodu, který jsem uvedla v úvodu, jsem promptně vyhledala průvodce, abych k akci nepsala vyložené hlouposti. Role se ujal místopředseda spolku CZLAN Tomáš Toman. Ten v první řadě představil aktivity spolku.
„Nezisková organizace CZLAN je dobrovolnický spolek nadšenců do počítačových her a různých technologií. Kromě toho, že pořádáme podobné festivaly, máme také výukové programy. Spousta našich členů pracuje v různých příspěvkových organizacích, jako jsou domy dětí a mládeže, knihovny a podobně. Tam učíme děti programovat, pracovat se 3D tiskárnami a další záležitosti, týkající se technologií a práce s PC.“
Komunikují jinak, než by komunikovali přes internet
Co je cílem herního festivalu?
„Cílem je dostat děti z domova od počítačů, z jejich prostředí…“
Zase k počítačům…?
„…Ano, k počítačům, ale jsou tady v kolektivu. Jde o sociální interakci mezi nimi. Děti jdou po akci ven a povídají si o svých zážitcích. Komunikují jinak, než kdyby komunikovaly přes internet.“
Pro děti byly na festivalu připravené herní počítače, ale také herní konzole s velkoplošnou obrazovkou, kde si mohly vyzkoušet třeba řízení automobilu nebo letadla. K obvyklé kritice starší generace o nadužívání počítačů dětmi a omladinou se Tomáš Toman staví s nadhledem.
„Víte, jde o určitý druh popkultury, která se neustále rozvíjí. Asi se před tím nedá úplně zavírat oči. Patří to k téhle době, je nutné s tím počítat v budoucnosti. Takže se děti snažíme vytáhnout z domova, aby byly někde, kde budou dělat, co je baví a byly zároveň pohromadě se svými kamarády.“
Budoucnost virtuální reality
Co herní festival kromě počítačových her ještě nabízí?
„Zájemci si mohou vyzkoušet různé pohybové hry. Spolek disponuje nejmodernějšími brýlemi pro virtuální realitu, které nabízejí různé možnosti rozšíření.“
Jaké například?
„Do budoucna by měla virtuální realita fungovat v různých oborech a sférách. Třeba v případě kanceláře. Jednoduše si vezmete celou kancelář s sebou domů. Je to sice trochu hudba budoucnosti, ale mělo by to fungovat.“
Světy příběhů a mystiky
Pracuju z domova. To znamená, že díky virtuální realitě bych si s sebou například mohla domů vzít celou redakci, včetně kolegů?
„Ano. I to bude možné“
A efekt?
„Efekt je především v tom, že vám to na malém prostoru nabídne velkou pracovní plochu.“
Z prázdné místnosti, kde brýle zastaly všechny ostatní pomůcky a rekvizity, jsme přešli do klubovny.
„Tady jsou nadšenci, kteří se věnují specializovaným strategickým hrám s miniaturami, Warhammer nebo Star Wars. Každý z hráčů má sestavenou svoji vlastní armádu. Hry mají relativně složitá a komplexní pravidla. Jsou kolem nich vytvořené světy příběhů, mystiky a mezi hráči se na stole odvíjejí fantastická bojová střetnutí. Ve hrách se dokonce konají mistrovství republiky, mistrovství Evropy i mistrovství světa.“
Prezentace technických kroužků
Na festivalu nechyběl ani prostor pro prezentaci místních technických kroužků domů dětí a mládeže.
„Děti mají možnost učit se pracovat se 3D tiskárnami. Od nakreslení nějakého modelu, který pak převedou do reálné podoby. Přiblíží si tak postup výroby. Rozvíjí to jejich tvůrčí schopnosti. Řada členů technických kroužků odchází po základce studovat na nějaké technické školy. Je někdy až neuvěřitelné, jak některé děti v patnácti letech už vědí, čeho chtějí dosáhnout, co chtějí dělat.“
DOTA2, CZLAN challenge 2024
Stěžejní akcí, na kterou se do Krupky o víkendu sjeli počítačoví hráči z celé republiky, byl republikový turnaj ve hře DOTA2, CZLAN challenge 2024.
„Dorazili lidi z Brna, Prahy, Ostravy a dalších měst. Hráči tvoří družstva pěti členů a každý tým má svého kapitána a turnaj se hraje celé dva dny.“
Kde jsou ubytovaní?
„Akce funguje ve stylu LAN party, což znamená přines si vlastní počítač a hraj. Kromě počítačů jsou lidé vybavení, jako kdyby jeli na čundr. Karimatkou, spacákem a spí na místě. Dnes už je ale řada lidí pohodlnějších, takže spousta z nich má tady v okolí zařízené nějaké penziony, hotely. Přes noc nám tady zůstává minimum lidí. Buď jsou u počítače, nebo tu po ně máme vyčleněné prostory na spaní.“
Odříkaný krajíc
Přestože k počítačovým hrám a trávení času u počítačů mám velké výhrady, musím přiznat, že atmosféra herního festivalu mě téměř dostala. Děti hypnotizovaly obrazovku, stejně jako dospěláci a všude vládlo zvláštní napětí a energie. Pro mě osobně docela jiný svět, který nejspíš za svůj les nikdy nevyměním. Svět, který svým příznivcům očividně umožňuje uvolnit mysl od přízemností a vést tažení do krajin úrodné fantazie.
A´propos
Letošní turnaj ve hře DOTA2, CZLAN challenge 2024 vyhrál tým Hobiti z Prahy, pod vedením kapitána Lukáše Sýkory. Gratuluji!