Tři ženy, tři osudy, tři různé pohledy na život, tři rozdílné názory na vztah muže a ženy. Tři různé důvody, proč nebýt naplno šťastná. A tři způsoby pojetí, jak s takovým hendikepem naložit. Bravurní výstavba dialogů, provzdušněných humorem a monology kořeněnými charakterem jednotlivých postav. To všechno zakomponované do scény jediného lázeňského pokoje, kde se sejde trojice žen po životních karambolech, aby se každá z nich pokusila znovu vstát a najít novou cestu.
Divadelní hra Královny
Představení s motem: „Kde je humor, je i naděje“, se odehrálo tento týden v rámci 15. ročníku Léta s divadlem v Krupce. Hru, která je na repertoáru řady profesionálních i amatérských scén, do Krupky přivezl Divadelní soubor Hraničář z Rumburku. Hlediště KC Olympie sice nepraskalo ve švech, i tak počet diváků příjemně překvapil. A podle reakcí publika si všichni návštěvníci představení náramně užívali.
Zita: „Jak dlouho budete paní Johano v té koupelně?“
Johana: „Dokud nás smrt nerozdělí.“
Roli ironicky založené Johany, která nemá pochopení pro slabost druhých, ale ani třřeba pro chlapy a ve své skořápce působí jako cynik, co ostatní zraňuje jen pro své pobavení, skvěle ztvárnila Tereza Rauch. Energickou, poněkud jednoduchou a příliš důvěřivou Zitu zahrála výborně, i když místy možná až překotně, Marta Papežová. A mladou, naivní romantičku Elišku, si střihl benjamínek trojlístku, Katka Nedvídková.
Johana: „Žádná křeč, žádný splín. Dobrá zpráva.“
Režie hry autorské dvojice Michaely Doležalové a Romana Vencla se v rumburském souboru ujala Majka Koukolská. Ta také přebrala na jevišti před začátkem představení maskota krupské akce, Kašpárka. Maskoty pro divadelní léto vyrábějí zaměstnanci chráněných dílen Arkadie v Krupce.
Nevidomá Eliška: „Já už únavou ani nevidím.“
Představení se neslo v duchu jednoduché konverzační komedie. Přestože hra vystavěla začátek děje na zásadních životních zlomech jednotlivých protagonistek, kdy jim úraz změnil zásadním způsobem život, nerozvinula se postupně v hlubokomyslný ponor, jak bychom očekávali. Situace byly odlehčené vtipnými hláškami, které zpestřovaly děj a bavily publikum. I když mezi postavami na pódiu docházelo k názorovému a mezigeneračnímu jiskření, pokaždé se atmosféra zklidnila.
Protagonistky spojovala sice jediná, leč podstatná věc, a to nutnost vypořádat se s tím co bylo, a začít znovu. S humorem jde všechno snáz – základní myšlenka hry a vzkaz publiku, které na konci odměnilo účinkující bouřlivým potleskem. Každý z diváků odcházel ten večer s myšlenkou, že i ty nejtěžší věci v životě můžeme unést, pokud je nebudeme brát příliš vážně. A taky jsem si mimoděk všimla, že téměř každý opouštěl prostory divadla s úsměvem.
Johana: „Stejně by se pak na mě vykašlal. Kdo by chtěl žít s kriplem.“
Hru jste neviděli?
Královny byly druhým představením letošního ročníku divadelního léta v Krupce. První se uskutečnilo na prostranství u Růžového hrádku, kde mohli diváci zhlédnout Tři mušketýry v podání DVD Litvínov. Jestliže jste nestihli ani jednu z uvedených her, máte poslední šanci ještě 19. října. Třetí nabídka letošního Léta s divadlem v Krupce se odehraje opět v KC Olympie, od 19 hodin. Těšit se tentokrát můžete na představení Divadelního souboru Klas z Klášterce nad Ohří, Saturnin.
Eliška: „I když je tma, já v srdci světlo mám.“
Bylo by pošetilé odmítat příležitost, jakou projekt Léto s divadlem v Krupce nabízí. Možnost zdarma zhlédnout kvalitní divadelní představení, prožít s protagonisty na jevišti jejich prohry, touhy, vítězství, vzlety, pády, smutky i štěstí, diváky obohatí. Z představení odcházejí odměnění zážitky, myšlenkami a pocitem, že je život daleko pestřejší, než se jim ještě odpoledne zdálo.
Poznámka
Divadelní festival a zároveň soutěžní přehlídka divadelních souborů z Čech a Moravy Léto s divadlem v Krupce se koná od roku 2008. Projekt vznikl s cílem obnovit tradici divadla v souvislosti v dlouholetou činností Divadelního souboru DK Krupka Olympie a podpořil ho Ústecký kraj. Významnou roli ve vzniku a organizaci festivalu má dlouholetá režisérka krupského divadelního souboru, Jana Urbanová.