Dejte podobu své cílové skupině
Před pár lety jsem dělala rozhovor s uměleckým kovářem. Byl to svérázný chlápek kolem padesátky. Bydlel v jedné z kouzelných vísek u Lužnice, kde se dny táhnou v klidu a pokoji. Seděli jsme na terase, ze které byl výhled do zahrady plné kovových figur a povídali si.
Uprostřed hovoru odněkud přiběhl pes. Žádná náročná rasa. Taková směs, co se rodí z lásky, a ne pro papíry. Kovář mu říkal Pse a přinesl mu z kuchyně kus salámu. Prý je zvyklý, že něco dostane. Zeptala jsem se, proč ho nepojmenuje. Kovář odpověděl, že to není jeho pes. Přijde, odejde. Kdyby mu dal jméno, bude to vztah, a to kovář nechtěl.
Psa nemusíte, cílovou skupinu ano
Cizí pes není, oč tu běží. Vzpomínka je insight k tématu cílová skupina. Článek má přiblížit, jak vyhledat svoji cílovou skupinu, ať už jste umělec, řemeslních nebo obchodník. Jak skupinu vystopovat, abychom se s ní přeneseně poznali tváří v tvář. Na rozdíl od techtle mechtlí s cizími psy, si s cílovkou vztah budovat musíme. A činíme tak mimo jiné i prostřednictvím příspěvků na web a sociální sítě.
Sledujte, kdo vám lajkuje příspěvky
Charakter každé cílové skupiny se odvíjí od toho, co nabízíme. Styl článků pro rockery, kterým vnucujeme kytary, bude jiný, než styl určený skupině, která prahne po dětských přesnídávkách. Musíme vědět, co naši klienti potřebují, jaké jsou jejich motivace, aby od nás něco nakoupili, proč to něco potřebují a čím je představitel naší cílovky typický.
Po analýze si vytvoříme zástupce, kterého pojmenujeme třeba Olda. Víme, co Oldu baví, jaké jsou jeho zájmy, vzdělání, demografická data (kde bydlí, pracuje), touhy nebo z čeho má obavy. Ano, nějaký čas tomu budeme muset věnovat.
Kláru s Oldou rozsaďte
Vzhledem k tomu, že jsme každý jiný, neměli bychom se zaměřit jen na Oldu. Proto k němu vytvoříme protiklad, například Kláru. (Person můžeme mít samozřejmě několik.) Dvacetiletá rockerka má jiné potřeby a přání, než profesionální muzikant Olda, který vláčí kytaru po pódiích už třicet let.
Přestože oba patří k naší cílové skupině, musíme brát v potaz jejich specifické potřeby a odlišnosti. S ohledem na věk, zkušenosti a další faktory. Nezapomínejte ani na persony jako jsou koncertní mistři, rodiče dětí, které se v ZUŠce učí hře na kytaru, vedení základních uměleckých škol…
Nebýt za blbce
Když nemáme ánung o cílové skupině, nikdy nemůžeme cílit přesně a naše texty plandají jako hadr ve větru. Jednou směrem k těm, kteří milují rock a jindy k milovníkům parfémů na toaletách. Potom se snadno stane, že píšeme odlišnou řečí i stylem, než jaké používá naše cílovka. A divíme se, proč neprodáváme, když blog plníme příspěvky, až se z něho kouří. Zkrátka, jestliže neznáme svoji cílovou skupinu, můžeme být občas za docela pěkného blbce.
Tip závěrem
Doporučuju si Kláru, Oldu a další dvě, tři persony namalovat a napsat ke každému, co je zač. Všechno, co jste o nich vyšťourali, vyslídili, vystopovali. Výtvarně vyvedené zástupce vaší klientely si pak píchněte na nástěnku, abyste je měli stále na očích. A než se pustíte do nového článku, tak s nimi hoďte krátkou řeč. Jen tak, abyste věděli, co frčí, co mají v plánu, co potřebují a jaká ve vaší cílové skupině panuje nálada.
Pak už vám na základě získaných informací nebude bránit nic v tom, abyste napsali článek, který zasáhne přímo střed.